Genom att välja rätt mäklare ökar du möjligheten att få en smidig och lyckad bostadsförsäljning. Här presenteras 9 tips att utgå ifrån för att hitta, jämföra och välja, mäklare. Använd gärna dessa men kom ihåg att alltid utgå ifrån dina egna önskemål och behov inför försäljningen.
1. Hitta mäklare via offerttjänster
Att använda offerttjänster, exempelvis Hittamäklare.se, är ett enkelt sätt att få kontakt med flera mäklare på en gång. Fyll i information om ditt boende och personuppgifter varpå passande mäklarbyråer kommer att höra av sig med offert för uppdraget.
Något krav på att anlita någon av dessa finns däremot inte. Tjänsten kan exempelvis användas för att få en tydlig bild av vilken kostnad som försäljningen skulle innebära.
2. Ta kontakt med flera mäklare
Ta alltid kontakt med flera mäklarbyråer och be dem komma hem till dig för att värdera din bostad. Värderingen bör utföras gratis och är ett första steg i försäljningsprocessen. Du får vid dessa tillfällen möjlighet att ställa frågor och skapa dig en bild av mäklarens personlighet och arbetssätt.
Det är viktigt att du känner dig trygg med personen och att ni har lätt att kommunicera. En bostadsförsäljning är ett samarbete mellan dig som säljare och mäklaren. Ju bättre ni kan samarbeta desto bättre resultat kan uppnås.
Mäklarens hembesök, och värdering av bostaden, kallas för värderingsmöte. Ett möte som brukar ta 30 – 60 minuter och alltid ska vara gratis.
Det börjar med att ni går runt och visar bostaden samt berättar om eventuella större renoveringar som skett. Berätta även om det ingår garage, parkeringsplats eller annat utanför tomten.
Mäklaren kommer även ställa frågor kring era planer kring eventuell flytt. Har ni redan flyttat och vill sälja fort eller planeras försäljningen om några månader? Sker värdering enbart av nyfikenhet eller för att komma i gång med försäljningsprocessen.
Passa på att själv ställa följande frågor:
- Hur ser processen ut fram till försäljning?
- Vad kommer arvodet att bli?
- Vad händer om bostaden inte blir såld?
- Vad bör förbättras i bostaden inför visning?
3. Gå på olika visningar
Genom att gå på visningar, med olika mäklare, kan du skapa dig en bild av hur de genomför visningen och har kontakt med köparna. Du får därmed se dem ”in action” och kan utifrån det avgöra om deras arbetssätt är något du uppskattar eller inte.
Det finns exempelvis möjlighet att se hur många visningar som genomförs, om det sker privata visningar och hur bostaden marknadsförs.
4. Välj utifrån lokalkännedom
Att välja en mäklare med god lokalkännedom har flera fördelar. För det första kan frågor från köparna lättare besvaras. Det kan vara allt från närhet till skolor och butiker till planerade nya bostadsområden.
För det andra kommer mäklaren troligtvis att sälja liknande bostäder, inom samma område. Därmed finns möjligheten för mäklaren att spekulanter, som förlorat en budgivning, om att det finns en liknande bostad till salu.
5. Välja från tidigare & aktuella försäljningar
Att se på tidigare och aktuella försäljningar kan även ge en fingervisning om mäklarens historik, kompetens och inom vilket geografiskt område som försäljningar har skett.
Önskar du exempelvis sälja en större villa i en förort kan det kännas tryggt om flera tidigare försäljningar skett med liknande objekt.
6. Välj inte utifrån värdering
De mäklare som du kontaktar, och som kommer till din bostad, ger en värdering utifrån flera olika faktorer. Våga vara skeptisk om någon värderar bostaden betydligt högre än övriga. Det kan vara ett sätt att ”locka till” sig kunder med ett orealistiskt pris som sedan ändå måste sänkas.
Ett för högt utgångspris kan resultera i att ingen kommer på visningen. Detta medan ett för lågt snabbt kommer att justeras uppåt via budgivning.
7. Kontrollera registrering & varningar
På Fastighetsmäklarinspektionens hemsida finns samtliga mäklare i Sverige registrerade. Finns ett företag inte registrerat ska de definitivt inte anlitas. Det är nämligen ett lagkrav på registrering. Via söktjänsten går det exempelvis att se hur länge personen varit registrerad som mäklare samt vilket företag som personen är anställd hos.
Även eventuella varningar blir registrerade hos Fastighetsmäklarinspektionen. Dessa är däremot inte öppet offentliga. Önskar du kontrollera varningar kan detta ske genom att nämnden kontaktas.
8. Omdömen, recensioner & betyg
Kontrollera även omdöme och recension från tidigare kunder. Det finns fler webbsidor som samlar in dessa och sammanställer de i ett genomsnittligt betyg. På dessa webbsidor går det även att läsa mer om mäklarnas historik, arbetssätt och försäljningsstatistik. Ett exempel är Hittamäklare.se varifrån bilden nedan är tagen.
9. Välja mäklare utifrån arvode?
Fråga alltid vad mäklartjänsten förväntas kosta och om det tillkommer några extrakostnader. Ett exempel är att du som kund även kan behöva bekosta annons på Hemnet eller annan webbplats för att marknadsföra försäljningen.
Låt däremot inte arvodet vara den primära faktorn som avgör ditt val. Detta framförallt om det bara skiljer ett par tusenlappar, vilket motsvarar mindre än ett extrabud i budgivningen. Då är den personliga kontakten och god kommunikation ofta betydligt viktigare.
De tre vanligaste modellerna för att beräkna arvodet beskrivs nedan. Men kom ihåg att mäklararvoden kan beräknas på flera olika sätt och du alltid bör jämföra flera alternativ.
- Procent med lägsta nivå
I detta fall kan arvodet exempelvis vara på 3% men som lägst 30 000 kronor.
- Stegprovision
I detta fall är arvodet en fast summa plus exempelvis 10 % på den del av försäljningsbeloppet som överstiger ett specifikt belopp. Är denna gräns exempelvis på 1 500 000 kronor och bostaden säljs för 1 900 000 kronor blir provisionen 40 000 + den fasta provisionen.
- Enbart procentsats
I detta fall är arvodet en viss procent av försäljningssumman. Denna modell används främst på villor och andra objekt med högre försäljningssummor.
Betala inte onödigt mycket för mäklaren
Hemsidan Hittamäklare.se hjälper dig att enkelt jämföra mäklare och att samla in offerter från olika mäklare som är aktiva i området där du bor. Du skickar in dina uppgifter, det är helt gratis och utan att förbinda dig till något. Hittamäklare hjälper dig sedan att inhämta offerter och att jämföra mäklarna. Du väljer sedan själv om någon av mäklarna är intressant för dig att anlita eller inte. Offerterna kan du använda när du skall välja mäklare men även när du förhandlar om mäklararvodet med den mäklare som du tänker anlita.
Signera uppdragsavtal
(I videon: Konsumentkollen – Vad är förmedlingsuppdrag?)
När du signerar ett uppdragsavtal, även kallat för förmedlingsuppdrag, har du valt att en specifik mäklare ska få uppdraget att förmedla försäljningen. Fram till att du skrivit under ett sådant uppdrag har du fortfarande möjligheten att ändra dig och anlita någon annan. I uppdragsavtalet anges bland annat:
- Uppgifter om säljaren och mäklaren
- Uppgifter om bostaden samt utgångspris
- Omfattning av uppdraget
- Mäklararvodet
- Eventuell ensamrätt och dess tidsspann
- Allmänna villkor
Även om det kan kännas svårt att förstå allt i avtalet är den fördel om mäklaren går igenom det punkt för punkt för att minimera risken för missuppfattningar och tvister.
(I videon: Konsumentkollen – Uppsägning av förmedlingsuppdraget med fastighetsmäklaren)
Det går att säga upp förmedlingsuppdraget både under, och efter, avtalstiden. En vanlig bindningstid är 3 månader och om inte avtalet förlängs inom denna tid löper förmedlingsavtalet vidare utan någon bindningstid. Däremot kan det fortfarande vara uppsägningstid på exempelvis 10 dagar.
- Uppsägning under tid för ensamrätt
Sker uppsägning innan avtalstiden löpt ut kan mäklaren ha rätt till ersättning för erlagda kostnader och arbetsinsats. Det är därför som uppsägning väldigt sällan sker inom denna tid.
- Uppsägning efter tid för ensamrätt
Sker uppsägning efter avtalstiden löpt ut har inte mäklaren rätt till någon ersättning. Det kan däremot förekomma ersättningskrav förutsatt att detta framgår i avtalet. Kom ihåg – Även om du säger upp uppdragsavtalet kan du bli juridiskt bunden till att betala arvode till den uppsagda mäklaren. Detta om köparen är en person som tidigare mäklare hänvisat till säljaren under tiden för aktivt uppdragsavtal.
Glöm inte att tacka nej till resten
Efter att du jämfört och valt en mäklare för uppdraget är det uppskattat om du kontaktar övriga och anger att du valt att anlita någon annan. De kan därmed fokusera på andra uppdrag och du undviker uppföljande samtal från dem.
Lycka till med bostadsförsäljningen!